Mali chłopcy już od najmłodszych lat interesują się motoryzacją. Siadają tacie na kolana i udają, że sami kierują samochodem, przyczepiają sobie butelki do błotnika roweru, żeby koła hałasowały jak silnik motocykla, grają w wyścigi na komputerze.
Potem przychodzi czas, kiedy sami stają się kierowcami. Skuter to często pierwszy pojazd, na którym rozpoczynają swoją drogową karierę. Uprawnienia na skuter można zdobyć już w wieku 14 lat, więc sporo wcześniej niż prawo jazdy na samochód. Dostępność tych pojazdów i ich stosunkowo tania eksploatacja sprawiają, że wielu młodych ludzi, w momencie osiągnięcia pełnoletności ma całkiem dobrze opanowane umiejętności ich prowadzenia i nie tylko.
Jak się jeździ skuterem
Tak naprawdę, łatwiej niż wypasionym rowerem. Trzeba tylko zapamiętać, że hamulce zamontowane są odwrotnie. Warto je przetestować przy niewielkiej prędkości, aby przy zbyt gwałtownym zatrzymaniu, nie fiknąć przez kierownicę. Przy pierwszych próbach na skuterze, nie ma też co za bardzo “gazować”. Lepiej delikatnie przyspieszać, żeby wyczuć sprzęgło. Sprzęgło odśrodkowe do skutera działa automatycznie – nie zaszkodzi najpierw sprawdzić jak szybko reaguje. No i najważniejsze – bezpieczeństwo. Kask na głowę to obowiązek!
A gdy podstawy jazdy mamy opanowane, z reguły przychodzi czas na poznanie podstaw mechaniki.
Czy trudno samodzielnie naprawić skuter
Wiadomo, że tanie rzeczy często się psują. Tanie rzeczy intensywnie eksploatowane, jeszcze częściej. Na szczęście skutery są dość proste w budowie. Dla wielu więc, skuter będzie nie tylko źródłem przyjemności, ale też dobrym materiałem do nauki podstaw mechaniki i elektryki.
Niejeden młody skuterzysta właśnie wtedy zrozumie jak działa silnik, jak jest połączony układ zapłonowy z napędem, czy jak działa sprzęgło odśrodkowe. Do skutera dosyć łatwo się dobrać, części nie są drogie, a na forach internetowych można znaleźć bardzo szczegółowe porady – co sprawdzić, co z czym połączyć, co wymienić.