Mimo, że w czasie jazdy wyraźnie słychać, że biegi się zmieniają, większość skuterów nie posiada manetki do zmiany biegów. Biegi zmieniają się poniekąd same. Dzięki temu ich obsługa, przynajmniej w tym zakresie, jest prostsza niż jazda na rowerze z przerzutkami. Czy zatem można powiedzieć, że skutery posiadają automatyczne skrzynie biegów?
Jak działa sprzęgło odśrodkowe do skutera
To trochę skrót myślowy, ale owszem, z punktu widzenia kierowcy, tak właśnie można to podsumować.
Sprzęgło odśrodkowe do skutera składa się z kilku klocków (ciężarków) spiętych ze sobą sprężynami, umieszczonych w cylindrycznej osłonie i połączonych z wałem napędowym.
Na biegu jałowym, silnik pracuje bez udziału sprzęgła, a skuter stoi. W momencie dodawania gazu, wzrasta liczba obrotów wału i powoduje to wzrost siły odśrodkowej, która zaczyna rozpychać sprężyny. W momencie ich rozciągnięcia, klocki się przemieszczają i “wskakuje” kolejny bieg. Kiedy obroty silnika spadają (puszczenie gazu lub hamowanie), siła odśrodkowa obracających się elementów również maleje i sprzęgło się rozłącza, nie wyłączając silnika.
Podsumowując – regulatorem biegów, jest ilość dodawanego gazu, czyli liczba obrotów silnika. Ponieważ nie wymaga to dodatkowych czynności ze strony kierowcy, można uznać, że biegi zmieniają się automatycznie. Dzięki zastosowaniu sprzęgła odśrodkowego, silnik może pracować, kiedy skuter stoi oraz nie gaśnie, kiedy w czasie jazdy zaczynamy hamować i nagle po prostu “brakuje” mu obrotów.